Update 4 maart 2021
Gezien de omstandigheden is er momenteel nog weinig reden om te juichen, toch staat de deur weer een beetje op een kier.
Voor gewone- en luchtvaartsporten zijn er een aantal versoepelingen aangekondigd, die ook ons ook aangaan. Protocollen zijn nader gespecificeerd en maken het ons nu mogelijk om de -best wel strenge- regels ietwat te verbeteren.
Simpel gezegd: we kunnen weer met maximaal 4 man vliegen! Natuurlijk ook nu weer onder een aantal voorwaarden, het ‘oude normaal’ ligt nog net iets te ver weg om weer als vanouds los te gaan op onze hobby.
Beknopt komt het er op neer dat we met twee ‘koppels’ van twee mogen vliegen. Ieder koppel houdt natuurlijk onderling de gebruikelijke afstand. Verder dienen beide koppels hun ‘eigen’ veld te gebruiken. Vliegen twee man op het 1ste veld bij het witte hek, dan dient een tweede koppel gebruik te maken van het 2de (en/of) het 3de veld. Met name dat laatste is een interessante optie voor F3J- en RES-vliegers die dan twee velden voor hun lijnen kunnen gebruiken in crosswind condities.
Helaas is deze, wat schrale verruiming, het beste dat we tot nu toe kunnen bieden. Maar het zal, zeker met de naderende lente in het verschiet, bijdragen aan een beter clubgevoel!
We blijven als vanouds gebruik maken van de Vliegen V4 app-groep. Geef je daar op voor een tijdslot van max. 2 uur. (Als er niemand na je is, vlieg dan lekker door!) Tweetallen deel je pas op het veld in, dus ook zonder vliegmaat gewoon inschrijven.
De verwachting is dat het, met het naderende mooie weer, drukker gaat worden. Probeer, als het even gaat, ook rekening te houden met anderen. Ben je bijvoorbeeld niet gebonden aan weekenden, kijk of je dan gebruik kan maken van de mooie doordeweekse vliegdagen.
We sluiten voor de volledigheid nog even af met de regels zoals ze vanaf nu gelden.
Werden de vorige jaargangen vanwege slechte weersvooruitzichten afgelast, dit jaar werd het op zaterdag 18 juli met best aardig weer een succes!
Even nog dreigde de boer roet in het eten, oftewel gras in het strijdtoneel te gooien, maar dat bleek door goede afspraken uiteindelijk mee te vallen.
Een stevig windje zorgde voor meer dan gemiddelde starthoogtes. Hoewel een wolkendekje het grootste gedeelte van het evenement de thermiek danig wist te beperken, slaagden de echte "aces" er toch in om ruim boven de gemiddelde vluchtduur uit te komen. Zelfs de beoogde maximale vluchtduur van 10 minuten bleek in een enkel geval haalbaar te zijn.
De uiteindelijke resultaten uit vijf vluchten, waarvan de slechtste werd weggestreept gaf de volgende resultaten:
Goud van Hout bleek weer een gezellig evenement te worden met in totaal 14 deelnemers en nog eens minstens dat aantal aan belangstellenden. Robert en johan, bedankt voor de organisatie!
Van de wedstrijd zijn schitterende foto's gemaakt door Raymond en Aad. Je vindt ze hier in een presentatie.
(de foto's van Raymond zijn ook apart te bekijken en te downloaden via deze link)
Als vliegclub met een veldje zeer nabij het geplande traject van de Duinpolderweg, zijn wij verheugd te kunnen melden dat de weg er definitief niet komt. De provincie Noord-Holland zette een dikke streep door het plan.
De provincie heeft dat woensdag 25 maart in de zogeheten Stuurgroep Duinpolderweg laten weten en meldt dat nu ook op haar website. Men gaat nog wel verder met de Nieuwe Bennebroekerweg in de Haarlemmermeer.
De overige delen van de Duinpolderwegroute worden niet door Noord-Holland uitgevoerd. Dit betekent dat de doortrekking van de weg door de Oosteinderpolder in Hillegom richting de Haarlemmerstraat (N208) van de baan is.
Bij deze informeren wij jullie dat tot nadere berichtgeving de ALV van 6 april is opgeschort.
Uiteraard houden wij jullie op de hoogte wanneer het verantwoord is om de activiteiten weer op te pakken.
Tot onze spijt moeten we de lezing aerodynamica op 25 maart tot nader order uitstellen. Gezien het beleid rond de coronacrisis, lijkt het ons niet raadzaam om voorlopig meetings binnenshuis in clubverband te organiseren. Best wel jammer, maar in de nabije toekomst gaat het beslist een keer lukken!
De Eibergen Radio Model Vlieg Club (ERMVC) nodigt actieve modelvliegers uit voor een week vol vliegplezier op hun vliegveld van 1 tot en met 8 augustus. Eibergen is gelegen in de Achterhoek en biedt nu plaats voor alweer het 5de Nationaal Modelvliegkamp.
De ERMVC beschikt over een geheel nieuw ingezaaid en vergroot grasveld en geeft gelegenheid om daar te kamperen met tent of caravan/camper.
Voor een modelvliegvakantie zonder hoogtebeperkingen zijn onze leden op individuele basis van harte uitgenodigd.
Voor meer informatie klik hier
(helaas is de modelvliegweek afgelast)
We vliegen vanaf augustus met de regels van het nieuwe convenant, maar het oude reglement was natuurlijk ook nog steeds geldig. Om beide te bundelen in een eenduidig setje zijn we even bezig geweest om dit nieuwe reglement van de grond te krijgen. Als gezegd met de nieuwe regels voor hoogte, afstand en zicht, maar ook nog eens door een stofkammetje gehaald om onduidelijkheden te voorkomen en verzekerd te zijn van een veilig vliegbedrijf.
Onnodig om te vermelden dat deelnemen aan het vliegbedrijf betekent dat je vooraf kennis neemt van dit reglement!
Het nieuwe veldreglement is hier te downloaden
Hij was er weer, de pepernotenbouwavond!
De avond van 26 november werd een gezellige en drukbezochte bouw/vlieg avond.
Met ruim 20 zwevertjes werd aan de koffiebeker challenge begonnen. Niet een erg makkelijke opdracht, zou blijken. Een aantal pogingen met afnemende werpafstanden gaven uiteindelijk het gewenste resultaat. De bekerstapel bouwers kregen het toch nog druk.
Van de avond is een fraaie foto reportage gemaakt door Raymond. Bekijk hem hier
Met ingang van 1 januari 2020 gaat er wat veranderen in de uitgifte van FAI-sportlicenties. Vanaf die datum worden deze niet meer standaard verstrekt aan alle leden van de afdeling Modelvliegsport. Een verzoek om je sportlicentie te vernieuwen dient voor 1 december te zijn ingediend Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. zelf.
Lees meer op de site van de KNVvL