Inloggen

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

 

Velen hebben meegekregen dat ik op de OlieBollenBouwavond van 2008 een romp van een bijzonder model mee naar huis heb genomen, de Austria Elefant. Ik zal hier iets meer vertellen over de ervaringen na die tijd.

 

De romp die ik gekregen heb is lange tijd geleden gebouwd door Ton v.d. Nes. Die man is een goede bouwer geweest, want de romp was bijzonder netjes gemaakt. Ook een groot deel van de staartvlakken waren aanwezig. Van de vleugels had ik slechts een tekening. En het waren niet zomaar vleugels, nee, het waren extreem slanke exemplaren met een totale spanwijdte van 5 meter! Een uitdaging zeg maar. Ik ben begonnen met het uittekenen van de ribben met het programma ProfiliPro. Hiermee kun je complete vleugels ontwerpen waarna de ribben kant en klaar worden uitgetekend, incl. alle benodigde uitsparingen etc. Deze ribben (104 stuks!) zijn gefreesd door Adrie Brand. De tipribben waren slechts 10 cm lang, en dat voor een vliegtuig van 5 meter span. Voorjaar 2009 ben ik begonnen met de bouw van de vleugels. Tijdens de zomer heeft het grotendeels stilgelegen door drukte op het werk en nog wat andere zaken. Aan het begin van de winter heb ik de bouw weer opgepakt en heb vele dagen en avonden op zolder doorgebracht met knutselen. Een vliegtuig bouwen is toch altijd weer veel meer werk dan dat je initieel denkt.

 

Volgens mij sta ik bij de club bekend als een redelijk actief persoon. Misschien niet helemaal onterecht.

Laat ik eens vertellen wat er zoal in de pijplijn zit op modelvlieggebied. Ik heb veel plannen.

Ik heb iets met de Boeing 737 (rara waarom?). Helaas zijn er vrijwel geen kits of tekeningen van dit vliegtuig beschikbaar, ik heb veel gezocht op internet. Vreemd voor het meest rondvliegende vliegtuig ter wereld. Onlangs heb ik een piepschuim kitje gevonden dat een B737-500 voor zou moeten stellen. Dit kitje is een tijdje geleden door een hobbyist zelf gemaakt in beperkte oplage. Ik heb er één 2e-hands kunnen bemachtigen. Die ben ik nu aan het bouwen. Hij wordt aangedreven door 2 EDF''s (electro ducted fans), spanwijdte is 71 cm.

Daarnaast moet er een grotere B737 komen. Aangezien er geen bestaande modellen van zijn zal ik zelf iets moeten ontwerpen. Ik heb een aardige tekening gevonden van een Airbus320 die ik ga omwerken tot een Boeing 737. Spanwijdte wordt ongeveer 1,5 meter. Ook deze zal worden aangedreven met 2 EDF''s. Ook zullen er wat leuke opties op komen zoals een intrekbaar landingsgestel en verlichting. Dit is een meerjaren project. Eerst moet het ontwerp goed uitegedacht worden. Hiervoor zal ik de hulp inroepen van enkele ervaren bouwers. Uiteindelijk moet er een mooie vliegende 737 uitkomen in Transavia kleuren.

Er zijn 2 kits van de Topmodel Minus onderweg. Dit is een klein zwevertje in 2 versies (ik krijg beide). De ene is wat slanker en meer gericht op goede glijeigenschappen, de andere is wat vlotter en wendbaarder. Beide leuk voor aan een kleine helling. Spanwijdte is 70/90 cm. Het rompje is voor beide versies hetzelfde, dus er wordt één romp gebouwd waar 2 verschillende sets vleugels op gezet kunnen worden. Beide versies hebben rolroeren. Deze vliegtuigjes zullen snel vliegen.

Ook wil ik een Ka-7 gaan bouwen. In het verleden ben ik mede-eigenaar geweest van een Ka-7. Dit is een tweezitter die veel werd gebruikt voor het opleiden van zweefvliegers. Het ontwerp stamt uit begin jaren ''60. Ik heb een tekening van een model met 2,5 meter spanwijdte (1:6,4). Met hulp van o.a. Adri Brand wordt eea uitgewerkt. De bouw zal waarschijnlijk ergens volgend jaar beginnen. Het uiterlijk wordt uiteraard zoals ''mijn'' oude PH-271.

Ach, er zijn nog veel meer dingen die ik mooi vind. ASK-13, SG-38, leuk funflyertje, misschien nog eens een grote schaalzwever..... Eerst dit rijtje maar afwerken.

Voor mensen die wat meer plaatjes of achtergronden willen zien volgen hier wat links: schuim Boeing 737, grote Boeing 737, Topmodel minus, Schleicher Ka-7.

Nu wil ik natuurlijk meer blogs zien met waar men zoal mee bezig is!

Raymond Esveldt

 

 

30 jaar geleden kocht ik een OPTIMUS van het merk CARRERA, een motorzwever.

Je kent ze wel, onbreekbare rompen van TUPPERWARE.

Jaren later heeft Harry Zwetsloot het toestel overgenomen en hem omgebouwd als zwever.

 

Laat nu de vliegtuigen van het merk “CARRERA” een collectoritem geworden zijn en op bijeenkomsten met oude zwevers, zeer gezien.

 

Gelukkig had Harry de OPTIMUS nog op zolder liggen en had Dirk Biesheuvel de originele vleugels van de grote ASW 17 van CARRERA nog in doos en die passen perfect.

 

De eerste proefvluchten zijn reeds gemaakt en het monster vliegt als een zonnetje, wel met de elektronica uit deze tijd.

 

Vandaar, “Harry Zwetsloot vliegt weer”

Wim

Een oud stukje van Harry Elmers maar wel een goede beschrijving om je Corrado af te stellen,
de uitslagen het bouwen, alles komt aan bod.

www.driedekker.nl/acrobat/corrado.pdf

Na mijn vorige blog stukje is er nog een bouwproject bijgekomen. En wat voor één!

Op de oliebollenbouwavond hebben we leuk chucks gebouwd. Dit eindigde in een wedstrijd bekertjes omvliegen. Mijn rc-uitgevoerde chuck had het grote voordeel ook na de worp nog te sturen te zijn, dus winst kon niet uitblijven. De prijs: een gebouwde romp en staartstuk van een Austria Elefant.

Slechts weinigen zullen deze kist kennen. Er is slechts één origineel gebouwd in 1931, en deze heeft slechts 1 of 2 jaar gevlogen op de Wasserkuppe voor hij crashte. Destijds was het met 30 meter spanwijdte het grootste zweefvliegtuig ter wereld.

Ik ga dit vliegtuig verder vliegklaar maken. Binnenkort begin ik met de bouw van de vleugels, die een respectabele 5 meter spanwijdte krijgen. Het wordt een klassieke ribbenvleugel, vol beplankt. Er zal geen zwaartepuntshaak in komen, wel een sleephaak. Hier is alles over dit grote project te vinden. Zo is er onlangs een hele interessante discussie geweest over profielkeuze, vleugeltwist enz.

Daarnaast ga ik ook over op 2,4 GHz. Ik heb 2e hands een MX-22 met spektrum module over kunnen nemen voor een waanzinnige prijs. Ik kan ook de 35 MHz band blijven gebruiken (andere module in de zender) en ga dus langzaam over naar 2,4 GHz. Ik heb er nog niet mee gevlogen, dus ervaringen kan ik hier nog niet delen. Wordt vervolgd!

Raymond Esveldt